CT-MRI
2024. július 1-jétől kell alkalmazni CT-MRI ellátások kapcsán az alábbi szabályt, amelynek indokolása a következőket tartalmazza: „Tekintettel arra, hogy a CT-MRI vizsgálatokra vonatkozó közreműködői szerződések egyéb képalkotó diagnosztikára vonatkozó részeket is tartalmazhatnak, a közreműködői szerződések megszűnnének a CT-MRI-részei miatt. Annak érdekében, hogy ezen szerződések alapján továbbra is nyújtható legyen – új szerződéskötés nélkül – az egyéb képalkotó diagnosztikai szolgáltatás, szükséges kimondani, hogy ezen szerződések CT-MRI vizsgálatokat nem érintő része hatályban marad addig, amíg az új szolgáltatásokra vonatkozó beszerzések lefolytathatóak.”
Kikre vonatkozik a fenti indokolás és az alábbiakban ismertetendő új szabály?
Ellátási érdek fennállásának megállapítása kapcsán működő, alábbi egészségügyi szolgáltatókra vonatkozik az új szabály: Amelyek nem
- állami fenntartású egészségügyi szolgáltatók,
- az egységes egészségügyi állami irányítás részét képező, a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló törvény szerinti klinikai központok,
- egyházi jogi személy tulajdonában álló vagy fenntartásában működő egészségügyi szolgáltatók,
- önkormányzati fenntartású egészségügyi szolgáltatók,
- hiánypótló állami szolgáltatást nyújtó magántulajdonú egészségügyi szolgáltatók.
Megjegyzés: A továbbiakban ezen szolgáltatókat magánszolgáltatóként nevesítem.
A magánszolgáltató által biztosított CT-MRI tevékenység folyamatos biztosítása érdekében a következő szabályok kerültek megalkotásra:
Ha a magánszolgáltató finanszírozási szerződés vagy közfinanszírozott, állami fenntartású egészségügyi szolgáltatóval kötött közreműködői szerződés keretében végez CT-MRI vizsgálati tevékenységet, akkor a miniszteri engedélyben foglalt határidő előtt csak az egészségbiztosításért felelős miniszter engedélyével szüneteltetheti vagy szüntetheti meg ezt a tevékenységét. Ezen engedély hiányában a magánszolgáltató 2023. július 7. napján hatályos finanszírozási vagy közreműködési szerződés feltételei szerint folyamatosan látja el a CT-MRI tevékenységet.
Ha azonban a magánszolgáltató a fenti miniszteri engedély nélkül a CT-MRI vizsgálati tevékenységét teljes körűen nem látja el a vonatkozó szerződésében foglaltak szerint, így például azt szünetelteti, vagy ha azzal felhagy, akkor a tevékenységéhez közvetlenül használt ingatlanok, tárgyi eszközök és immateriális javak ideiglenesen, az ellátási érdek fennállásáig, de legfeljebb 2025. november 1. napjáig – a Kormány rendeletében meghatározottak szerint számított használati díj ellenében – azon állami egészségügyi szolgáltató használatába kerülnek, amelynek a közreműködőjeként, vagy amelynek a telephelyén a magánszolgáltató a CT-MRI vizsgálati tevékenységét ellátta.
Batthyány-Strattmann László Alapítvány
A kormány létrehoz egy új, közhasznú jogállású alapítványt, Batthyány-Strattmann László néven. A 2025. január 1-jétől indult méltányossági eljárásoknál már Batthyány-Strattmann László Alapítvány hoz döntést.
A törvénymódosítás indokolásában a következő olvasható: „az egészségbiztosító az Egészségbiztosítási Alapból méltányosságból támogasson bizonyos, a törvényben meghatározott olyan ellátásokat, amelyeket a „normál” egészségbiztosítás nem finanszíroz. Ezek közül azon méltányossági kérelmekről, melyek olyan gyógyszerre, gyógyászati segédeszközre, eljárás támogatására irányulnak, melyek még semmilyen indikációban nem kerültek befogadásra a társadalombiztosításba (ide tartoznak a törzskönyvezett, de még semmilyen formában nem támogatott gyógyszerek, melyek kiszolgálása patikán keresztül történik, valamint a ritka betegségek kezelésére alkalmas – ún. orphan – gyógyszerek), a javaslat szerint a Kormány által létrehozandó Alapítvány döntene. Törvényi szinten szükséges rendezni, hogy mely termékkörre beadott kérelmeket bírálja el az Alapítvány, illetve melyek maradnak továbbra is az egészségbiztosító hatáskörében.”
Azaz az Alapítvány Magyarországon szakmailag elfogadott, de társadalombiztosítási támogatással nem rendelhető gyógyszerek árához méltányosságból támogatást nyújthat, ha azt az érintett személy kérelmezi.
A jogszabály rögzíti, hogy a Batthyány-Strattmann László Alapítvány a döntéseit a következőképpen hozza meg: Méltányossági jogkörében eljárva,
- az emberi élet és egészség védelme, valamint a társadalmi és gazdasági felelősségvállalás szellemében,
- nem hatósági eljárás keretében dönt a támogatás nyújtásáról vagy annak megtagadásáról.
Átmeneti szabály: 2025. január 1-jétől indult méltányossági eljárásoknál már Batthyány-Strattmann László Alapítvány hozza meg a döntést, ugyanakkor 2025. január 1-jén a fenti méltányossági jogkörben folyamatban lévő ügyekben még az egészségbiztosító fog eljárni.