Egészségügyi szolgáltatás telefonos időpontfoglalásáról

2024. július 1-jétől kell alkalmazni az EESZT digitális időpontfoglalási rendszerének telefonos elérhetőségét. Az alábbiakban a telefonos időpontfoglalási rendszer szabályait ismertetem.

Ez a tartalom 336 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.

Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el

2024. március 1-jétől hatályos az a jogszabály, amely az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) digitális időpontfoglalási rendszerét szabályozza. Ez a jogszabály rögzíti, hogy az állam az EESZT digitális időpontfoglalási rendszer útján biztosítja, hogy a közfinanszírozott járóbeteg-szakellátást nyújtók (azaz a nem magánszolgáltatók) az EESZT útján közzétegyék és folyamatosan frissítsék a beutalóval és beutaló nélkül igénybe vehető szolgáltatásaikra nyitva álló időpontokat. A közelmúltban megjelent szabály alapján 2024. július 1-jétől kell alkalmazni az EESZT digitális időpontfoglalási rendszerének telefonos elérhetőségét. Ennek érdekében létrehozásra kerül egy egységes telefonos időpontfoglalási központ. Ez az egységes telefonos időpontfoglalási központ a TAJ-számmal rendelkező beteg, illetve ellátást igénybe venni kívánó személy számára lehetővé teszi, hogy amennyiben online elérhetőséggel nem rendelkezik vagy azt nem kívánja használni, akkor telefonon keresztül a digitális időpontfoglalási rendszerben közzétett járóbeteg-szakellátásra időpontot foglalhasson.
Telefonos időpontfoglalási központon keresztül az ellátásra jelentkező személynek vagy a képviselőjenek a következő adatokat kell megadni: Az ellátandó személy

  • természetes személyazonosító adatai, valamint
  • a TAJ-száma.

A telefonközpont-működtető szerv a beteg (azaz az egészségügyi szolgáltatást igénybe vevő személy) természetes személyazonosító adatait, valamint TAJ-számát az ún. összerendelési nyilvántartási szolgáltatás útján azonosítja be. Ezt követően a fenti adatok felhasználásával megtörténik a digitális időpontfoglalási rendszerben a beteg által megjelölt – digitális időpontfoglalási rendszert használó – járóbeteg-szakellátást nyújtó szolgáltatónál az időpontfoglalás, vagy a már korábban lefoglalt időpont módosítása vagy törlése.

Meg kell említeni, hogy az egységes telefonos időpontfoglalási központ igénybevételének részletes szabályait külön kormányrendelet fogja majd szabályozni. Ennek keretében külön kormányrendeletben kerül meghatározásra az egységes telefonos időpontfoglalási központ igénybevételének és működtetésének részletes szabálya, valamint a telefonközpont-működtető kijelölése.

A telefonközpont-működtető az időpontfoglalás, illetve annak módosítása kapcsán az időpontfoglalás rögzítésének idejéig kezeli

  • a biztosított természetes személyazonosító adatait,
  • a biztosított TAJ-számát,
  • az időpontfoglalással összefüggő, a biztosított vagy képviselője által szóban közölt egészségügyi adatokat,
  • az elektronikus úton kiállított beutaló adatait (azaz a telefonközpont-működtető az időpontfoglalás céljából megismerheti a biztosítottnak az EESZT-ben rögzített beutalóját),
  • a biztosított vagy képviselője által megjelölt időpontfoglalási adatot, ennek keretében a biztosítottat kezelő vagy várhatóan kezelő egészségügyi szolgáltató és szervezeti egysége megnevezését, címét, az ellátás időpontját, várható időtartamát, az ellátás igénybevételének egyéb feltételeit,
  • a biztosított képviselőjének természetes személyazonosító adatait, ha a beteg képviselője útján jár el.

A telefonközpont-működtető a biztosítottal folytatott telefonos kommunikációt – az ellátás nyomon követése, az ellátás szervezése, az ellátás és az egységes telefonos időpontfoglalási központ minőségének ellenőrzése céljából – visszakövethető módon, hangfelvétellel vagy egyéb elektronikus úton köteles rögzíteni.

Végezetül meg kell említeni az adatkezelésre vonatkozó szabályt, mely szerint a telefonközpont-működtető a fenti rögzített adatokat a telefonos kommunikációtól számított egy évig kezeli.