*Továbbképzési szabályzat-óvodáknak (2025)

*Továbbképzési szabályzat-óvodáknak (2025)

A pedagógus-továbbképzési rendszert 1997-ben az akkor hatályban lévő Közoktatási törvény, illetőleg a 277/1997. (XII.22.) Korm. rendelet által meghatározott szabályok szerint vezették be. A bevezetés óta eltelt majdnem három évtizedben azonban a továbbképzési rendszer irányítására, tervezésére és adminisztrálására vonatkozó szabályok meglehetősen elavultak. Bizonyára ennek következményeként jelent meg A pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló 419/2024. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet), amely alapvetően formálta át a korábbi szabályozást. 

Azt máris láthatjuk, hogy az eddigiekben a pedagógus jelentkezése és választása alapján működő régi továbbképzési rendszert felváltó új rendszerben az (1) bek. a) pontja alapján a köznevelési intézmény igazgatójának hatáskörébe tartozik a pedagógusok számára a tartalmi megújító képzések kijelölése. Emellett a b) pontban leírtak alapján továbbra is lehetőség van a pedagógus által választható képzésekben történő részvételre.

Természetes és racionális kérdésként vetődik fel azonban, hogy az Oktatási Hivatal által közzétett, a tartalmi megújító képzések jegyzékét is tartalmazó (első alkalommal 2025. március 31-ig közzéteendő) lista alapján a pedagógus kiválaszthat-e olyan számára érdekesnek, hasznosnak mutatkozó tartalmi megújító képzést vagy képzéseket, amelyeket aztán a pedagógus-továbbképzés intézményi szabályzatában az igazgató majd kötelezőként kijelöl számára. Azt mondhatjuk, hogy ezt a jogszabály egyáltalán nem zárja ki, így lehetőség van arra, hogy a továbbképzésre kijelölt pedagógus maga válassza ki az általa preferált képzést vagy képzéseket az Oktatási Hivatal listájáról, és ezt a választását tudassa az intézmény igazgatójával.

A jogszabályok szerint azonban a tartalmi megújító képzések kijelölése ügyében az igazgatónak van döntési joga, tehát az igazgató nem köteles a pedagógus által preferált tartalmi megújító képzések közül kijelölni a teljesítendő továbbképzést. Ugyanakkor nincs akadálya annak, hogy a pedagógus-továbbképzés intézményi programjában az igazgató a tartalmi megújító képzéseken történő részvételi kötelezettséget a pedagógus választása szerint jelölje ki.

A tudástárunkban elérhető szabályzatmintánkban mellékletként szerepeltetjük a továbbképzésre kötelezett pedagógus nyilatkozatát, amelyben az általa preferált tartalmi megújító képzésekről tájékoztatja az intézmény igazgatóját. Tekintettel arra, hogy a pedagógus-továbbképzés intézményi programját első alkalommal 2025. április 30-ig kell elkészíteni, a pedagógusok által preferált továbbképzésekről csak ezt megelőzően lehet beszerezni az érintett pedagógusok választását, amelyek támogatása vagy elutasítása tekintetében az igazgatónak döntési joga van. Közbülső eljárásként tekinthetünk arra a lehetőségre, hogy az érintett pedagógus esetében a szakmai munkaközösség véleménye alapján történjék a tartalmi megújító képzések kijelölése. Természetesen előfordulhat az is, hogy az igazgató minden érintett pedagógus számára (vagy pl. az intézmény tanítói számára) akár ugyanazt a tartalmi megújító képzést írja elő, függetlenül a szóban forgó pedagógus által preferált továbbképzésektől.