Ellenőrzőlisták
Tanuljuk közösen és vegyük át együtt az adminisztrációs folyamatokat!
Az alábbiakban áttekintjük, hogy a szociális szolgáltatónak, illetve a szociális intézménynek milyen alapdokumentumokkal, szabályzatokkal, dokumentációval kell rendelkeznie, illetve mely tartalmi elemekre kell különösen odafigyelnünk. Egy esetleges ellenőrzés esetén a dokumentumok megléte, tartalma szintén lényeges feltétel.
Az óvodák számára előírt intézményi alapdokumentumok elkészítése alapvető jogszabályi kötelezettséget jelent. Az alapdokumentumok nyilvánosak, azaz minden érdeklődő számára hozzáférhető módon kell elkészíteni és publikálni. Ez alól csak az alapdokumentumok hivatalos példányai képeznek bizonyos szempontból kivételt, melyet az intézményből nem vihetnek ki. Az alapdokumentumok megváltoztatásának módját a dokumentumok végén található érvényességi rendelkezések tartalmazzák.
Az óvodák számára előírt intézményi alapdokumentumok elkészítése alapvető jogszabályi kötelezettséget jelent. Az alapdokumentumok nyilvánosak, azaz minden érdeklődő számára hozzáférhető módon kell elkészíteni és publikálni. Ez alól csak az alapdokumentumok hivatalos példányai képeznek bizonyos szempontból kivételt, melyet az intézményből nem vihetnek ki. Az alapdokumentumok megváltoztatásának módját a dokumentumok végén található érvényességi rendelkezések tartalmazzák.
2023 őszén módosult a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: miniszteri rendelet). A változások – többek között – érintették az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés, közismertebb nevén a tanfelügyelet szabályait is.
A köznevelésben lefolytatott törvényességi ellenőrzés sajátossága, hogy az kizárólag az intézményfenntartói tevékenység jogszerűségére irányulhat. Az intézmény törvényes működésének ellenőrzésére a fenntartó által végzett ellenőrzés, valamint a fővárosi, vármegyei kormányhivatal hatósági ellenőrzése hivatott. A köznevelési törvény szerint a fenntartó ellenőrizheti a köznevelési intézmény gazdálkodását, működésének törvényességét, hatékonyságát és a szakmai munka eredményességét.